Instagram

tirsdag 1. april 2014

Ny start

Da var siste treninguke i sesongen 2013/14 over og det er på tide å sette seg ned å evaluere resultater og begynne å planlegge 14/15 sesongen.
Ut i fra alt som har hendt med sykdom å skade så må jeg si meg fornøyd med sesongen. Hovedmålet var å få unna over 700 treningstimer med riktig trening for å skape ett godt grunnlag for å nå 800 timer i 14/15 sesongen. Og i og med at jeg fikk runners knee i oktober og i tillegg til det har vært syk og måttet operert så er jeg veldig fornøyd med at jeg har fått unna 700 timer på 11 mnd.

Nå skal jeg bruke hele april på å gå igjennom alle testresultater, årsplaner og snakke med de jeg trener mest med for å finne ut hvordan jeg skal trene fremover og hvordan jeg kan tilspisse treningen min enda ett hakk.
Jeg skal også bruke april til å ta nye O2 og laktat tester, og ikke minst skaffe overskudd gjennom mange hviledager.
Jeg gleder meg enormt til 1. mai og ett nytt treningsår med nye mål! Jeg legger ut info etterhvert som planen tar form.
Om det er noen som lurer på noe i forhold til type trening, oppsett, belastning, årsplan så er det bare å ta kontakt.

Ha en fortsatt flott treningsuke!


mandag 24. februar 2014

Oppturer og nedturer

Da er det på tide å oppdatere litt her. Grunnen til at det har vært stille er enkelt og greit at jeg i oktober 2013 fikk "runner's knee" som gjorde at mye av min sesong ble ødelagt. Jeg hadde store planer om å bruke oktober og november som de harde mnd men slik ble det altså ikke. Når man får denne skaden så er det bare en ting som gjelder og det er tålmodighet og basistrening, heldigvis fikk jeg beskjed om at det ikke var noe farlig å trene på ski men det hjalp lite å høre når snøen valgte å ikke dukke opp før etter jul. Heldigvis så fikk jeg 2 uker i Seiser Alm i Italia i julen slik at jeg fikk en viss form for skifølelse før snøen kom her hjemme. Nå når jeg skriver dette så har fortsatt ikke kneet blitt 100% men jeg jobber målrettet mot at det skal bli bra og har begynt oppkjøring til neste sesong allerede nå. Jeg har også tatt en sjefsavgjørelse på at jeg nå skal satse mest på skøyting for å kunne ha en sjanse på å vise meg frem litt. Så nå blir det fullt fokus på å følge treningsplanen som er lagt for 2014/15.

Mine mål for sesongen 2014/15 er følgende:
*Forbedring av tid i Birkebeinerløpet
*Forbedring av tid i Oslos Bratteste
*Progresjon i testresultater opp Kvitfjell.
*Nasjonal åpning på Beitostølen
*Bul sprinten (Gålå)
*NM (sprint)
*Norgescup (Sprint)
Jeg skal også være med på mange andre løp og renn men disse skal jeg kun ta som konkurransetrening og ikke ha fokus på tid og plassering.

Bildet er fra høydeoppholdet i Seiser Alm i desember.
Ha en fortsatt fantastisk treningsdag!