Instagram

fredag 21. juni 2013

Rulleski og motbakker


Første økt i går ble en rolig rulleskitur i skøyting, jeg gikk ca 1 time i rolig tempo og prøvde å fokusere på teknikk og bruk av armer og buk. Jeg har fått fantastiske ski fra Oneway som gjør skifølelsen maksimal til tross for at det er rulleski! Det gjør at det blir enda bedre trening å repetere teknikk. 

Økt nummer to i går ble sammen med alpint gruppen jeg er trener for. Jeg kjørte først en halvtime med øvelser for ben i motbakke og den siste halvannen timen kjørte vi jogging i motbakke(Kolsås).
Veldig bra trening denne dagen, men kjenner at kroppen snart trenger en hviledag nå :) 

torsdag 20. juni 2013

Kolsåstoppen opp!

Min bror og meg.

Onsdag var det klart for Kolsåstoppen opp, ett løp på 1,8km som går fra bunnen av Kolsås og helt opp på toppen. Løpet er ganske kort men er en real utfordring med tanke på de 250 høydemeterne som skal forseres på veien opp og ikke minst alle steiner man må over og rundt. Jeg og min bror bestemte oss for å være med på dette for en stund siden, og begge hadde vel som mål at dette skulle være en del av treningen og ingen gikk for noen topp tid denne dagen. Personlig så hadde jeg 20 treningstimer og 4 hardøkter i bagasjen fra de siste 7 dagene når jeg sto på starten, i tillegg til at jeg dagen før hadde løpt trapper som hovedøkt. Starten gikk og jeg gikk ut ganske hardt og ledet helt til jeg kom 3-400meter opp i bakken, da fikk jeg beskjed av kroppen at dette tempoet kan du ikke holde. Så jeg senket tempoet og slapp en 10-11 stykker forbi meg og lot kroppen styre tempoet. Når jeg kom til 900 meter så begynte kroppen å våkne litt igjen og jeg prøvde å presse litt ekstra, overraskende nok så tok jeg igjen flere og når jeg, full av melkesyre forserte de siste kampesteinene over toppen så passerte jeg målstreken som nummer 6! Morsomt på en dag hvor jeg ikke var i så god form. Min bror presterte også veldig bra, han var tøff i hodet og prøvde å starte hardt og holde tempoet hele veien, noe som endte med en gledelig 16. plass! To fornøyde gutter på toppen av Kolsås! 

tirsdag 18. juni 2013

Trappeløp



I går hadde jeg en 2,5 times joggetur med 10x200meter motbakkespurt og trappeløp opp hoppbakken som innslag midt i turen. Jeg hadde 45min oppvarming og 1 times nedjogging etterpå. Kjempe bra økt, men er ganske sliten i dag.

Senere i dag skal jeg først ha en 2timers stakeøkt på rulleski og deretter løpe ett motbakkeløp opp Kolsås som konkurransetrening.

søndag 16. juni 2013

Lørdag

http://instagram.com/p/altP3DNSpw/

Flott trening i går. Første økt ble en rolig joggetur fra Majorstuen til ullevållseter og tilbake i fantastisk vær og med godt selskap. Jeg kjørte økten som I1 og hadde fokus på tyngdepunkt og teknikk. Det var også veldig godt med en lang joggetur for å få tankene vekk fra sykdom.

Økt nummer to ble staking på rulleski fra Fornebu til Skui, ble en rolig økt på 13km på 1 time.

tirsdag 11. juni 2013

Bra styrketest i Oslo Skishow!

http://instagram.com/p/abNidKtSuN/
Det ble ett bra Oslo Skishow for meg selv om jeg ikke kom meg til finalen. Jeg fikk målt krefter mot veldig gode løpere, og så at jeg slo veldig mange av de på tid, bare synd det ikke var ett lucky looser system i dag.  Veldig gøy å få bekreftelse på treningen så nå er jeg klar for å fortsette å kjøre på!

Takk til 2XU og Team Raske Gutter for støtte og takk til Skiforeningen og Aktiv mot kreft for denne fantastiske muligheten!!

mandag 10. juni 2013

Birkebeinerløpet 2013 - Løp for mamma.

Vi er på Kvitfjell, lørdag morgen våkner jeg brått 0600 og tenker at dette blir en dårlig dag på grunn av lite søvn, den tanken forsvinner fort når jeg ser på telefonen at pappa har sendt meg en melding om å ringe han, og at det haster! Jeg sitter på sengekanten i ett minutt å tenker på hva det kan være og gruer meg litt til å ringe, og med rett, for når jeg ringer får jeg beskjed om at min kreftsyke mor sluttet å puste i natt og at hun er sendt på sykehus.
Heldigvis så går det litt bedre med henne etter noen timer og jeg og min samboer bestemmer oss for at vi skal gjennomføre løpet til tross for en forferdelig oppladning med vonde beskjeder, ingen matlyst og lite søvn. Vi skal jo uansett forbi Lillehammer.
Jeg stiller til start, litt stressa og ganske matt i kroppen, men jeg har bestemt meg for at dette skal gjennomføres for mammas del. Startskuddet går og jeg er i gang, første del går greit, jeg holder puljen fint og tempoet er innenfor målet. 5km passeres og da smeller det i føttene og jeg kjenner at her er det gnagsår på begge føtter, men jeg tenker; "det er andre som har det verre i dag KJØR PÅ!"
Når jeg kommer halvveis ser jeg så får jeg hold og ikke bare litt men skikkelig, etterhvert ser jeg på klokken at jeg er nesten 5min bak skjema, men jeg kjører på og prøver å holde farten så godt jeg kan. Når jeg kommer til Kroken og det er 6km igjen ser jeg på klokken at det er muligheter, jeg er nå bare 3min bak skjema og jeg prøver å holde fokus på teknikk, fart og min mor, og ikke at gnagsårene skriker og smertene holdet gir i utforbakkene.
Så kommer det skiltet jeg har ventet lenge på, 1 km igjen! Og herfra og inn er det ikke mye jeg husker, det gikk på viljestyrke her. Så kom oppløpet og jeg la inn en skikkelig langspurt som vanlig og kom i mål innenfor målet jeg hadde satt meg. Og bare en time senere kommer min samboer inn i mål 7 minutter foran sitt mål og begge tar merket!
Jeg er veldig fornøyd og veldig glad for at vi klare å gjøre det så bra på en ellers forferdelig dag, disse merkene er dine mamma! :-)


fredag 7. juni 2013

Birkebeinerløpet 2013

Nå er sommerens store løp rett rundt døra og jeg har i dag gjort unna siste treningsøkt før løpet. Planen for løpet blir å starte litt over planlagt snitt slik at jeg har ett forsprang på mitt eget mål, for å deretter øke om kroppen har dagen.
Når det gjelder oppkjøringen så har jeg i forkant hatt en uke med medium intensitet, deretter en hard uke og siste uken nå har jeg hatt en belastningslett uke.
Denne siste uken har jeg kjørt rolige og korte løpe økter samtidig som jeg har brutt opp litt mer rulleski. Personlig ser jeg på de 3 siste dagene som de viktigste og her er hva jeg har gjort:

Dag 3: Fri!! HELT FRI!
Dag 2: Rolig stakeøkt etterfulgt av 30min rolig nedjogging.
Dag 1: Intervaller I3-4, 4x 5min drag med 3min pause(God oppvarming og nedkjøring)
Dag 0: Birken!!

Dette fungerer veldig bra for meg og jeg håper dette kan hjelpe andre som sliter med slitene ben på startstreken.

God fredag!!!

Fuertaventura - sol, trening og ferie


Det er sikkert noen som undrer på hva slags trening jeg la vekt på når jeg var i Spania på ferie, og det skal jeg bruke dette innlegget til. I hovedsak så forsøkte jeg å få inn mye mellomharde kondisjonsøkter samt mye teknikk og trening i idretter jeg ikke utøver så ofte.
Om noen skulle ha noen spørsmål om øktene, varighet, kosthold og alt annet rundt denne uken så er det bare å si i fra!
Mange bra bakker og flott terreng på Fuertaventura!

Dag1
Økt1:  1 times rolig jogg(I1 - snakke tempo)

Dag2
Økt1: Motbakke trening med naturlige intervaller i bakker. Økte farten i bakkene hvor jeg holdt meg rett under syreterskel.

Økt2: 30min sykkel som oppvarming og 1,5 t langrennsspesifik styrke


Dag3
Økt1: Rulleski Skate rolig langtur med 6 innlagte 10sek spurter.

Økt2: 2 timers rolig joggetur i fjellene

Dag4
Økt1: Mellomhard bakketrening i fjellene, 2 timers joggetur.

Økt2: 1 time rolig jogg og 1 time "bootcamp" i regi av hotellet Morro!

Dag 5
Økt1: Hurtighetstrening, her kjørte jeg 30min oppvarming før jeg kjørte 3 serier med 5 60m spurter per sett med 3min pause mellom dragene. Jeg hadde 8min pause mellom seriene. Dette er en fantastisk trening som alle kan gjøre da den inneholder mye hvile og har god innvirkning på makshastigheten og eksplosiviteten.

Økt2: 1 time tennis etterfulgt av 1 time svømming

Dag6
Økt1: Stakeintervaller på rulleski 6x3min med 2 min pause i mellom

Økt2: 2,2km svømming på 1 time

Dag7
Økt1: rolig 3 timers gåtur i fjellene

Økt2: 2,5km svømming fri teknikk 1 time

torsdag 6. juni 2013

Fuertaventura

Da har jeg endelig kommet hjem fra en uke med hard trening på Fuertaventura og skal straks komme med en oversikt over treningen som er gjort og erfaringer samt oppkjøringen mot lørdagens Birkebeinerløp og SkiShow på Aker Brygge med landslaget! (ja jeg skal gå!!!)

I mellomtiden så kan dere sjekke ut min instagram: http://instagram.com/ingeroar