Instagram

mandag 6. mai 2013

Råskinnet 2013

Da var årets Råskinn unnagjort og første uke i ny sesong er historie. Uken har gått helt etter planen og har vært en lett uke for å bli vant til treningsmengden før de harde ukene begynner. I forhold til at jeg hadde konkurranse på lørdag så måtte jeg legge opp uken slik at jeg hadde overskudd denne dagen(selv om løpekonkurransene ikke skal være de viktigste). Måten jeg gjør det på er at jeg passer på å ha en fridag innen for 7 dager før konkurransen, 2 dager før kjører jeg en rolig langkjøring som hovedøkt og dagen før kjører jeg 6x3min intervaller med 100%(3min) pause i mellom. Denne metoden fungerer utmerket og er en god måte å få vekket kroppen dagen før den skal ut å prestere. På selve løpsdagen bruker jeg tid til en lang og god frokost og slapper av mest mulig før jeg begynner oppvarmingen 45-30min før.

Lørdagens løp gikk egentlig ganske bra, jeg hadde som mål å ligge på I4(87-92% av maks puls) og klarte det veldig fint, dessverre så hadde jeg havnet i en litt senere pulje enn ønsket så det ble en del bråstopp og kø en del steder på grunn av mengden mennesker, men mitt mål var uansett å bare gjennomføre dette med en god følelse i bena uten å presse for mye og det følte jeg at jeg klarte bra. 

Råskinnet er et skikkelig terrengløp som går i skogen på Sognsvann og er lagt gjennom myr, steinrøys, snø og flere vannhindere for å gjøre løpet så utfordrende som mulig. Årets løp var ekstra gøy siden det inneholdt snø og is i tillegg til de vanlige gjørme, myr og vannhullene. Løpet gir utrolig god trening i balanse, koordinasjon og ikke minst hodet! Ja, for i dette løpet er det mye jobbing mentalt for å klare å holde trykket oppe og ikke minst for å klare å komme i gang igjen etter de berømte vannhindrene og etter stigningen opp hoppbakken. Men den beste mentale gevinsten får du i det du passerer målstreken, for det er ikke noe annet løp man får så god selvfølelse av å fullføre! Jeg anbefaler dette for alle! uansett alder!





#Råskinnet

Fotograf: Kristian Tjessem

1 kommentar: