Instagram

mandag 27. mai 2013

Snart Birkebeinerløpet, men først 1 uke med treningsleir!!

Da er det snart klart for en uke med trening og avkobling! På tirsdag vender jeg nesen mot playitas resort på Fuertaventura. Her skal jeg ha en uke med mye trening og mye morro. Treningsplanen er lagt og det ser ut til at det blir mellom 20-22timer på 7 dager, så her blir det viktig å klare å slappe av i mellom øktene! Men jeg tror ikke det blir noe problem, for dette er ett av de største treningssenterene i Europa, her har de alt fra olympisk svømmebasseng og friidrettsbane til triatlon løyper og sykkelbaner.
Jeg skal legge ut min treningsplan senere i kveld og oppdatere hver dag her under oppholdet. 



onsdag 22. mai 2013

Kvitfjell og helgen som var.

Tenkte jeg skulle komme med en liten oversikt over min treningshelg i Kvitfjell.

Torsdag kveld: 1time Rulleski - Skate I1
Fredag 1:
Rulleski skate, 6x 8min intervaller på I3 fra Fåvang til Kvitfjell mellomstasjon
Fredag 2:
Rulleski klassisk, 1 time teknikk I1

Lørdag 1:
2 timer I1-2 rulleski skate kupert terreng.
Lørdag 2:
30min rolig jogg motbakke I1

Søndag 1:
10km rolig lankjør, deretter 6x 5min intervaller i motbakke I3-4
Søndag 2:
Roligtur opp fjellet og ned(2timer)


mandag 20. mai 2013

Kvitfjell

Hei, da er en fantastisk helg i Kvitfjell snart over, i går hadde jeg 2 timers løpetur med intervaller opp bakkene her og avsluttet dagen med en flott gåtur opp på toppen av fjellet. Mer info om hva slags trening jeg kjørte kommer i kveld.

fredag 17. mai 2013

Kvitfjell part1

Gratulerer med dagen alle sammen! Og god 17.mai! Nå er jeg i Kvitfjell å trener og nyter dagene.
Den første økten i dag gikk opp bilveien fra Fåvang til Mellomstasjonen på Kvitfjell, det ble 15km og 700 høydemeter med skøyting på rulleski. Jeg kjørte økten som intervaller på 6-8min med 50% pause. Motbakketrening av denne sorten er kjempebra for å få trent teknikken samtidig som oksygenopptak! 


torsdag 16. mai 2013

Torsdag - Treningsleir

Da er det torsdag og det er snart helg. Siden jeg også er barmarkstrener for en flott gjeng i Stabæk Alpint så skal jeg ha trening for de i kveld, men etter det så bærer det opp mot fjellet, denne helgen skal jeg nemlig opp til Kvitfjell for å få 4 dager med skikkelig trening unnagjort. Der blir det 2 økter hver dag med fokus på motbakkeløping og motbakke på rulleski. Jeg har planlagt å ha 2 intervalløkter på rulleski, 4 langkjøringer på i1 i motbakke, 1 økt med styrke og 1 med bevegelighet. Første økten blir før frokost på selveste 17.mai, da skal jeg ha intervaller opp fra bunnen av Kvitfjell til toppen av veien som er en stigning på nesten 750 høydemeter! Dette skal bli gøy! Oppdatering følger!

Tirsdag

Tirsdagens trening var helt fantastisk, jeg har fått nye rulleski til skøyting, One Way Skate 13 Carbon.
Jeg brukte denne dagen til å teste skiene og bli vant til de, så jeg gikk først 1time i løypa i Holmenkollen på I1, deretter satte jeg opp en slalåmløype med kjegler og trente inngang og utgang av sving i fart, og til slutt hadde jeg 1 time med lankjør i løypene på I1-2. En slik økt er veldig fin for å bli vant med følelsen av rulleski og anbefales på det sterkeste! Bare husk å ha med mat og drikke til økten.

Når det gjelder skiene så var jeg litt skeptisk den første runden, men etter noen minutter så gikk skepsisen fort over, disse skiene var overraskende like det å gå på snø, ihvertfall så lik som det går på hjul. De er fantastisk lette, veldig bevegelige og ikke så faste som veldig mange andre modeller. En annen detalj som er fin er at det er overraskende enkelt å bremse med disse, de responderer nemlig ekstremt bra på svinger i bre ben stilling, noe som gjør at det er veldig enkelt å kjøre sik-sak for å bremse eller å rulleskiploge - Anbefales!

mandag 13. mai 2013

Holmenkollstafetten 2013

Da var Holmenkollstafetten unnagjort og til tross for en dårlig dag så gikk alt ganske bra.
Alt startet på fredagen da jeg av en eller annen grunn valgte å sykle 40km i skog uten å tenke over at dette kanskje ikke var tidenes beste oppvarming til en konkurranse da jeg ikke har syklet på 1år. Men når kvelden kom så begynte jeg å ane at dette kom ikke til å bli lett, og det stemte godt, for når jeg våknet på lørdag så var beina pinne stive. Jeg kom meg inn til byen og gressbanen der jeg skulle løpe etappe 9 2 ganger, en gang for jobben og en gang for laget mitt Team Raske Gutter. Etappen er 650 meter, altså en sprint, noe som ikke passet mine stive lår denne dagen. Jeg satte i gang med oppvarming og brukte 50min! på å varme opp uten at det ble så veldig mye bedre, og jeg trener mye sprint så jeg vet hva jeg gjør. Første gangen jeg løp etappen gikk det sånn passe, jeg hadde god flyt og mye å gi de første 200, men etter det så sa kroppen stopp og det gikk på halvt gir inn derifra. Andre gangen jeg skulle løpe den så giret jeg meg godt opp og varmet opp enda litt bedre for at dette skulle bli en god etappe. Men når jeg fikk pinnen og hadde spurtet ut av vekslingsfeltet så var det som å møte en vegg, alt sa stopp, jeg fullførte men det ble enda dårligere resultat enn den første gjennomføringen. Men alt i alt så må jeg være fornøyd, for resultatene i forhold til dagsform var ikke så ille, og jeg lærte jo en veldig viktig lærepenge denne dagen også, så neste år så skal jeg nok gjøre det ganske bra!

onsdag 8. mai 2013

Uke 19

Da er uke 19 i gang og denne uken skal kjøres med middels intensitet som snitt, det betyr ikke nødvendigvis at det blir mange flere eller færre timer enn ellers, men det er en kjøreregel for hvor hardt jeg skal presse i øktene mine.
I går hadde jeg en 2 timers rolig joggetur som var helt elendig, alt sto stille og kroppen var stiv som en stokk, så jeg var veldig glad for at det var så fint vær slik at jeg kom meg igjennom økten i det minste. Dager som den er ikke gode, men det er viktig å komme seg igjennom øktene som er kjipe også, men om følelsen vedvarer gjennom uken så er det nok lurt å ta seg en ekstra fridag.
I dag hadde jeg intervaller i første økt, jeg kjørte 5x4 minutter med 3 minutters pauser i mellom dragene, jeg kjørte de i veldig kupert terreng i østmarka slik at jeg også måtte tilpasse hastighet i forhold til terreng og syrenivå i lår. Det ble en veldig fin og hard økt. Økt nummer 2 i dag skal kjøres som langtur med styrke i slynger som avslutting, barkmarssesongen er en viktig for å få trent og vedlikeholdt stabliliseringsmuskulaturen.

mandag 6. mai 2013

Råskinnet 2013

Da var årets Råskinn unnagjort og første uke i ny sesong er historie. Uken har gått helt etter planen og har vært en lett uke for å bli vant til treningsmengden før de harde ukene begynner. I forhold til at jeg hadde konkurranse på lørdag så måtte jeg legge opp uken slik at jeg hadde overskudd denne dagen(selv om løpekonkurransene ikke skal være de viktigste). Måten jeg gjør det på er at jeg passer på å ha en fridag innen for 7 dager før konkurransen, 2 dager før kjører jeg en rolig langkjøring som hovedøkt og dagen før kjører jeg 6x3min intervaller med 100%(3min) pause i mellom. Denne metoden fungerer utmerket og er en god måte å få vekket kroppen dagen før den skal ut å prestere. På selve løpsdagen bruker jeg tid til en lang og god frokost og slapper av mest mulig før jeg begynner oppvarmingen 45-30min før.

Lørdagens løp gikk egentlig ganske bra, jeg hadde som mål å ligge på I4(87-92% av maks puls) og klarte det veldig fint, dessverre så hadde jeg havnet i en litt senere pulje enn ønsket så det ble en del bråstopp og kø en del steder på grunn av mengden mennesker, men mitt mål var uansett å bare gjennomføre dette med en god følelse i bena uten å presse for mye og det følte jeg at jeg klarte bra. 

Råskinnet er et skikkelig terrengløp som går i skogen på Sognsvann og er lagt gjennom myr, steinrøys, snø og flere vannhindere for å gjøre løpet så utfordrende som mulig. Årets løp var ekstra gøy siden det inneholdt snø og is i tillegg til de vanlige gjørme, myr og vannhullene. Løpet gir utrolig god trening i balanse, koordinasjon og ikke minst hodet! Ja, for i dette løpet er det mye jobbing mentalt for å klare å holde trykket oppe og ikke minst for å klare å komme i gang igjen etter de berømte vannhindrene og etter stigningen opp hoppbakken. Men den beste mentale gevinsten får du i det du passerer målstreken, for det er ikke noe annet løp man får så god selvfølelse av å fullføre! Jeg anbefaler dette for alle! uansett alder!





#Råskinnet

Fotograf: Kristian Tjessem